5 Aralık 2012 Çarşamba

Dave Brubeck "5 dakika ara" verdi

Bugün ünlü caz müzisyeni Dave Brubeck rutin kardiyoloji kontrolüne giderken kalp krizi geçirerek hayatını kaybetti. Eğer bir gün daha yaşasaydı yarın doğumgünüydü ve 91 yıl yaşadı yerine 92 yıl yaşadı denilecekti, altı kalsın. Yazının başlığı boyalı basın magazin eki başlığı gibi oldu, kendimden utandım ama aklıma daha iyi bir şey gelmiyor.

İsim olarak birçok kişi için hiçbir şey ifade etmeyecek olan Brubeck'in eserlerini aslında çok kişi biliyor, özellikle Take Five ve Blue Rondo A La Turk defalarca 1960'lı yılların türk filmlerinde kullanıldı. Bir dönem Türkiye görüp 9/8 7/8 takılayım diyen bu dedemiz aynı zamanda iyi bir aile babasıydı. Altı çocuğunun dördü kendisi gibi müzisyen olup konserlerine çıktılar, bugün hayata veda etti ama sanki çok güzel yaşadı be!

Cazcıların istiklal marşı olarak bilinen Take Five'ı neredeyse rahmetli dedem bile yorumladı. Öyle ki sitar ile yorumlanacağı hiç aklıma gelmezdi:



 Dave dedemiz çok yakın bir zamana kadar konserler vermeye devam ediyordu, 2009 Montreal Caz Festivalinden çellist oğlu Matt Bruneck ile Take Five performansı:



Bildiniz, değil mi?

Bir de aynı üne sahip Blue Rondo A La Turk var, birtakım kişiler Dave Brubeck'in yer yer Mozart'tan "arakla"dığını o kadar çok iddia ettiler ki, adamcağız Mozart'ın Rondo Alla Turca'sına blues'lu cazlı gönderme yaptığına bin pişman oldu. Hoş Rondo deyince benim aklıma hala mavi paketli Rondo bisküvi geliyor, ta 1959'da nereden bilsin bisküvi yapacaklar ve benim gibi bir manyak çıkıp Arşimed'in evreka! dediği gibi bisküvi! diyecek. Elbette buradaki rondo ana melodinin tekrar edilmesi anlamına gelen bir müzik terimi.

Bu çok keyifli parçayı bol bol Cazırtı'da çaldım, insanların haleti ruhiyesini bu kadar güzel değiştiren kaç parça vardır?



Şuraya böyle Orhan Günşıray'lı Fatma Girik'li bir filmin arka fonunda yer alırken de koymak isterdim ama videoyu şuradan başlat seçeneğini bilmediğim için yapamadım. Gelsin 9/8'ler gitsin 7/8'ler diyen bir müzisyendi Brubeck.

Ölümüne üzüldüm ama daha önemlisi iyi ki vardı! 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder